ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္လို႔ ေျပာဆုိေနၾကတဲ့ စကားလံုးဟာ သမိုင္းမွာ မွားယြင္းေနပါတယ္။ ရခိုင္လူမ်ိဳးစုတစ္စုတည္းက ေမာင္ ပိုင္စီးၿပီး အမည္နာမ ကင္းပြန္းတပ္ ေခၚဆိုထားျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္ျခမ္း ပင္လယ္ကမ္းေျမာင္ ေဒသႀကီးဟာ ႏိုင္ငံတစ္ရပ္အေနနဲ႔ ဘီစီ ၃၃၂၅ ခုႏွစ္ကတည္းက တည္ရွိခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းမွာ ေဖၚျပၿပီး- ရခိုင္ေနျပည္ ေတာ္ဆိုတဲ့ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးရဲ႔ နာမည္နဲ႔ ႏုိင္ငံကို ထူေထာင္ခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႔၊ ေျမာက္ဦး- ဆုိတဲ့ ေနရာေဒသအမည္မ်ားနဲ႔သာ တိုင္းျပည္အျဖစ္ ထူေထာင္ခဲ့တာ ကိုေတြ႔ရပါတယ္။
ဓည၀တီေနျပည္ေတာ္ေခတ္မွသည္ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ေခတ္အထိ တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ဧရိယာဟာ စစ္တေကာင္းမွ သည္ ေမာ္ဒင္စြန္းထိ ရွိခဲ့ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ ေျမာက္ဦးေခတ္ ေအဒီ ၁၄၃၃ ခုႏွစ္ မင္းေစာမြန္ (မြတ္စလင္အမည္ အလီ ခန္) က စၿပီး အခု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံလု႔ိ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ႏိုင္ငံရဲ႔ ထက္၀က္ စစ္တေကာင္းနယ္ တစ္ခုလံုးနဲ႔ ဒါ့က္ကားထိ ဓည၀တီႏိုင္ငံေတာ္ထဲမွာ ပါ၀င္ခဲ့ပါတယ္။ ေျမာက္ဦး ေနျပည္ေတာ္ ႏုိင္ငံရဲ႔ ေနာက္ဆံုးမင္း မဟာသမၼတရာဇာ နန္းတက္ လာေတာ့၊ သူဟာ ရမ္းၿဗဲ- ဇိန္ေခ်ာင္း ဇာတိျဖစ္လို႔ ေျမာက္ပိုင္းသားမ်ားက မေက်မနပ္ ျဖစ္လွ်က္ ကုန္းေဘာင္မင္း ဘိုး ေတာ္ဦး၀ိုင္းဆီမွာ စစ္ကူေတာင္းၿပီး ေတာင္ပိုင္းသား သမၼတမင္းကို ထီးနန္းျဖဳတ္ခ်ေစခဲ့ပါတယ္။ ၁၇၈၄ ခုႏွစ္မွာ ေျမာက္ဦး ေနျပည္ေတာ္ကို ဗမာက သိမ္းလိုက္တယ္။ ဒီလိုသိမ္းလိုက္ေတာ့လည္း- ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ ပိုင္ေျမသည္ ေမာင္းေတာ ၿမိဳ႔မွ ဂြၿမိဳ႔ထိ ျဖစ္ေစရမည္ဟု သတ္မွတ္ခ်က္ မရွိခဲ့ပါ။ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ကို သိမ္းပိုက္သည္ ဆိုျခင္းမွာ ေျမာက္ဦးေန ျပည္ေတာ္ ပိုင္ဆိုင္ရာ နယ္နမိတ္အားလံုးကို သိမ္းပိုက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဗမာမ်ားရဲ႔ လက္ေအာက္မွာ မေနလို လို႔ အဂၤ လိပ္ကို စစ္ကူေတာင္းၿပီး ဗမာကို ျပန္လည္ေတာ္လွန္ခဲ့ၿပီး ၁၈၂၆ ခု ရန္တပို စာခ်ဳပ္အရ အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ကို ေရာက္ သြားတဲ့ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ဟာ- ေမာင္းေတာမွ ဂြၿမိဳ႔ထိ ျဖစ္ေစရမယ္လို႔ သတ္ မွတ္ခ်က္ မရွိခဲ့ပါ။ ေျမာက္ဦး ေနျပည္ ေတာ္က ပိုင္စိုးအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ရာ ေဒသတစ္ခုလံုးကို အဂၤလိပ္က အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုလုိတာက မင္းေတြ ေခတ္ေတြပဲ ေျပာင္းသြားတယ္၊ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ရဲ႔ အက်ယ္အ၀န္းနဲ႔ အဲ့ဒီမွာ ေနခဲ့တဲ့ တိုင္းရင္းမ်ိဳးႏြယ္စုေတြက ေပ်ာက္ပ်က္သြား ျခင္း မရွိခဲ့ပါ။
ဘီစီ ၃၃၂၅ ခုႏွစ္- ဓည၀တီေခတ္ကစ စစ္တေကာင္းထိ က်ယ္၀န္းခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုကို ၁၉၄၈ (ႏု- အက္တလီ) စာခ်ဳပ္မွာမွ ပိုင္းျခားခံလုိက္ရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္အဆက္ဆက္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ မင္းေတြက မြတ္စလင္ဘြဲ႔ မခံယူခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းရင္း က အဲ့ဒီေခတ္ေတြက အစၥလာမ္သာသနာလည္း မေပၚေသးသလို၊ စစ္တေကာင္း ေဒသကိုလည္း အစၥလာမ္ သာသနာ မေရာက္ေသးပါ။ အဲ့ဒီ ေဒသကို အစၥလာမ္သာသနာက ေအဒီ ၁၂ ရာစု ေလာက္မွစတင္ေရာက္လာခဲ့တာပါ။ ဒီရာစုေတြ မတိုင္မွီ ေရွးပေ၀ဏသီကပဲ ဒီလူမ်ိဳးေတြဟာ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႔ေနျပည္ေတာ္အတြင္းေန လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၿပီး- သူတို႔ဟာ သူတို႔ လြတ္လပ္စြာ ဘာသာကူး ေျပာင္း သြားခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီ ေခတ္က ဘုရင္မင္းမ်ားကလည္း တိုင္း သူျပည္သားမ်ား ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာကို ကိုးကြယ္ယံုၾကည္ေစခဲ့လို႔ သူတို႔ကိုယ္တိုင္ သာသနာေျပာင္းခြင့္ ရခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။ မဂိုမင္းေတြက နယ္လု သာသနာျပဳခဲ့ျခင္း မဟုတ္ပါ။ မဂိုမင္းမ်ား စစ္တေကာင္းနယ္ကို ေရာက္လာတဲ့ သမိုင္းက ၁၆၆၆ ခုႏွစ္ ျဖစ္တယ္။ ဒီမတိုင္မွီကတည္းက ေျမာက္ဦးျပည့္ရွင္ မင္းေစာမြန္က အလီခန္ ဆိုတဲ့ မြတ္စလင္ဘြဲ႔ကို ကိုယ္တိုင္ ခံယူၿပီး ျဖစ္ေနခဲ့ပါၿပီ။ ၁၆၆၆ ခုႏွစ္မွာ မဂိုမင္းေတြ စစ္တေကာင္းကို သိမ္းပိုက္ခဲ့ေပမယ့္- သူတို႔က စစ္တေကာင္း နယ္ကို ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ထံပဲ ျပန္အပ္ခဲ့ပါတယ္။
ေနျပည္ေတာ္ တစ္ခုတည္း အတြင္း ေနထိုင္ခဲ့တဲ့ လူမ်ိဳးစုံဟာ အဲ့ဒီေနျပည္ေတာ္အတြင္းမွာ လြတ္လပ္စြာ သြားလာေနထိုင္ အေျခခ်ခဲ့ပါတယ္။ ရခုိင္ဗုဒၶဘာသာမ်ား စစ္တေကာင္းနယ္ထဲမွာ အင္နဲ႔အားနဲ႔ တည္ရွိသလို၊ ရိုဟင္ဂ်ာမ်ား စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ ရမ္းၿဗဲထိ အင္နဲ႔အားနဲ႔ တည္ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ ျမန္မာျပည္မထဲက မြန္နဲ႔ ဗမာကဲ့သို႔ တည္ရွိေနခဲ့ပါတယ္။ (ဒီကိစၥက သမိုင္းလိမ္ မဟုတ္ပါ။ ရခိုင္ရာဇ၀င္ကၽြမ္းက်င္သူ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားရဲ႔ သမုိင္းအေထာက္အထား အားျဖင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ယုတၱေဗဒအားျဖင့္ ေသာ္ လည္း ေကာင္း ေဖ်ာက္ဖ်က္၍ မေပ်ာက္ႏိုင္ေသးေသာ လက္ေတြ႔ သမိုင္းအေထာက္အထားမ်ားျဖင့္ ေသာ္လည္း ေကာင္း မည္သူႏွင့္မဆို ရွင္းႏိုင္ပါတယ္။)
ကိုလုိနီျဖစ္ရတဲ့ ကမၻာ့ႏိုင္ငံငယ္ေတြ လြတ္လပ္ေရး ရေတာ့မယ္ ဆိုေတာ့-၊ အဂၤလိပ္တို႔ရဲ႔ ဘုရင္ခံခြဲ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ေဒသ တစ္ခုစီကို ႏိုင္ငံတစ္ခုအျဖစ္ လႊဲအပ္ လြတ္လပ္ေရးေပးရေတာ့မွာပါ။ ဒီအခ်ိန္အခါမွာ ဘာသာေရးအရ ျဖစ္ေစ၊ သမုိင္း အရျဖစ္ေစ သီးျခားျဖစ္တည္ခဲ့တဲ့ ေဒသနဲ႔ လူမ်ိဳးမ်ားက ခြဲထြက္ေရးကို လံုးပန္းခဲ့ပါတယ္။ အနီး စပ္ဆံုး အိႏၵိယျပည္ကို ၾကည့္ပါ။ အဂၤလိပ္မအုပ္ခ်ဳပ္မွီက မဂိုလ္မင္းမ်ား လက္ထက္ တစ္ႏိုင္ငံတည္း ျဖစ္ခဲ့တဲ့ ေဒသႀကီးကို လြတ္လပ္ေရး ရယူစဥ္ မွာ အိႏၵိယနဲ႔ ပါကစၥတန္လို႔ ခြဲယူခဲ့ၾကပါတယ္။ ျပသနာက ေခါင္းေဆာင္ခ်င္း အာဏာလုတဲ့ ကိစၥပါ။ အလီဂ်င္းနားႀကီးနဲ႔ ဂႏၵီႀကီးတို႔ အခ်င္းခ်င္း အစာေၾကေအာင္ မေဆြးေႏြးႏိုင္ခဲ့တာက စတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ လူမ်ားစုႀကီး ျဖစ္တဲ့ ဟိႏၵဴမ်ားက လူနည္းစု မြတ္စလင္ေတြကို ဖိႏွိပ္လာရင္ ဘယ္လို လုပ္မလဲ ဆိုတာ ဥပေဒ မျပဳႏိုင္ခဲ့လို႔ မြတ္စလင္မ်ားက စိုးရိမ္ၿပီး မြတ္စလင္မ်ားရာ နယ္မ်ားကို သီးျခားခြဲယူ ခဲ့ရတဲ့ အျဖစ္ပါ။ ဒီလုိ ႏိုင္ငံခြဲယူတာက အေရးမႀကီးဘူး ျပသနာက ႏိုင္ငံခြဲတဲ့ အခါမွာ မြတ္စလင္မ်ား မြတ္စလင္မ်ားရာ ေဒသကိုေျပာင္း၊ ဟိႏၵဴမ်ားက ဟိႏၵဴမ်ားရာ ေဒသကိုေျပာင္း- (မေျပာင္းခ်င္ရင္ လည္း အတင္းအဓမၼ ေျပာင္း)နဲ႔ လူသန္းေပါင္းမ်ားစြာ ေသေက်ခဲ့ရပါတယ္။
လြတ္လပ္ေရး သမုိင္းတစ္ေလွ်ာက္ အိႏၵိယနဲ႔ ဆင္တူခဲ့တဲ့ ျမန္မာဟာ အိႏၵိယ အတုကို အကုန္ခိုးခ်ခဲ့တယ္လို႔ ေျပာႏိုင္ တယ္။ အဓိက ျပသနာက ရခိုင္က စခဲ့ျပန္တယ္။ ရခိုင္ဘုန္းႀကီး ဦးစိႏၱာဟာ ရခိုင္ကို ျမန္မာက သီးျခားခြဲ ထြက္ၿပီး သီးျခား ႏိုင္ငံ ထူေထာင္လိုခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ သူ႔အိပ္မက္ ရခုိင္ႏိုင္ငံ ဆိုတာ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ လြတ္လပ္ေရးဆံုးရႈံးခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ခုလံုး မဟုတ္ဘဲ- ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာမ်ားသာ သီးသန္႔ေနထိုင္တဲ့ ရခိုင္ႏိုင္ငံ ေတာ္ အျဖစ္ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့တယ္။ ဒီအတြက္ ပါကစၥတန္နဲ႔ အိႏၵိယ လူခ်င္း ကူးေျပာင္းေနရာေရႊ႔မႈကို အတုယူၿပီး ရခိုင္ေဒသက မြတ္စလင္မ်ားကို စစ္တ ေကာင္းထဲကို ေမာင္းထည့္၊ စစ္တေကာင္းေဒသက ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာမ်ား ကို ရခိုင္ျပည္ထဲကို ေမာင္းထည့္တဲ့ စီမံခ်က္ကို စတင္ခဲ့တယ္။ ဒီကိစၥကို သူနဲ႔ အေပါင္းပါ တစ္စုသာ လက္ခံခဲ့ၿပီး သာမန္ျပည္သူႀကီး ဘယ္မွာေနေန ကိုယ့္ေဒသကို ကိုယ္ခ်စ္ေနေတာ့ ေရြ႔ေျပာင္းရ ခက္ခဲခဲ့တယ္။
ဒီအတြက္ လူဆိုးလူမိုက္ တစ္ခ်ိဳ႔ကို ေမြးၿပီး မြတ္စလင္လူနည္းစုေန ေက်းရြာမ်ားက မြတ္စလင္ေတြရဲ႔ အိမ္ေတြ ကို မီးရိႈ႔၊ မြတ္စလင္ေတြကို သတ္ျဖတ္ေမာင္းထုတ္ခဲ့တယ္။ ဒီေတာ့ မြတ္စလင္ေတြဘက္ကလည္း မခံမရပ္ႏိုင္ ျဖစ္- မြတ္စလင္မ်ားတဲ့ ေဒသက ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ အိမ္ေတြကို မီးရိႈ႔၊ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာမ်ားကို ေမာင္းထုတ္ အျပန္ အလွန္ျဖစ္ကုန္ တယ္။ ဒီကစ လူမ်ိဳးေရး အဓိကရုန္းႀကီး ျဖစ္သြားတယ္။ ဒီကိစၥႀကီးက ျမန္မာျပည္ လြတ္လပ္ေရး ရလုရလု အခ်ိန္ ၁၉၄၂ ခုႏွစ္က ျဖစ္ရပ္ပါ။ လြတ္လပ္ေရး ရၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ပါကစၥတန္ကို အတုခိုးၿပီး- ဦးစိႏၱာက ရခိုင္ ဗုဒၶဘာသာ ႏိုင္ငံထူေထာင္ဘို႔ စိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ပါတယ္။
ဦးစိႏၱာရဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို စစ္ေတြ၊ ေက်ာက္ျဖဴ၊ ရမ္းၿဗဲ၊ သံတြဲ တို႔မွာ ရွိတဲ့ ဆရာေတာ္ႀကီးေတြက သေဘာမတူ ခဲ့ဘူး။ ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ဘုန္းႀကီးနဲ႔ ႏိုင္ငံေရး မပတ္သက္လို႔ ခံစားခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဦးစိႏၱာကို ကန္႔ကြက္ ခဲ့တယ္။ အထူး သျဖင့္ ရမ္းၿဗဲဆရာေတာ္၊ သံတြဲဆရာေတာ္ႀကီးမ်ားက ကန္႔ကြက္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရမ္းၿဗဲနဲ႔ သံတြဲနယ္က လူေတြ ကို ဗမာလူ- (ေအာက္သား) မ်ားလို႔ ကင္ပြန္းတပ္ခဲ့တယ္။
ဦးစိႏၱာရဲ႔ လႈပ္ရွားမႈ အတြင္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဘက္က ရခိုင္မ်ားကို အေတာ္အတန္ သြင္းႏုိင္ခဲ့သလို၊ ရခိုင္ျပည္ထဲက မြတ္စ လင္မ်ားကိုလည္း အေတာ္အတန္ ေမာင္းထုတ္ႏုိင္ခဲ့တယ္။ အထူးသျဖင့္ လူနည္းစုေန ေနရာေဒသ မ်ားမွာ ျဖစ္ခဲ့တယ္။
၁၉၄၂ ခုႏွစ္- ရခိုင္ခြဲထြက္ေရး ေခါင္းေဆာင္ ဘုန္းႀကီးဦးစီႏၱာရဲ႔ ပေရာဂျဖင့္ ရခိုင္ျပည္ဘက္မွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အထိကရုန္းႀကီးကို- အမွန္တကယ္မွာ ဗမာလူမ်ိဳး ဗိုလ္ရန္ႏိုင္ရဲ႔ ပေရာဂ ျဖစ္ၿပီးတယ္၊ ဂ်ပန္ေခတ္ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ထားတဲ့ ရခိုင္ဘက္သို႔ ဗိုလ္ရန္ႏိုင္ရဲ႔ စစ္ေၾကာင္း ခ်ီတက္လာစဥ္ လမ္းခရီးမွာ လုယက္မႈမ်ား၊ မုဒိန္းမႈမ်ား၊ မတရားသတ္ျဖတ္မႈမ်ား မ်ားစြာ က်ဴးလြန္ခဲ့ၿပီး အဲ့ဒီရာဇ၀တ္မႈမ်ားအား လမ္းေၾကာင္းလႊဲရန္ မြတ္စလင္၊ ဗုဒၶဘာသာ အဓိကရုန္းႀကီးကို ဖန္တီးလိုက္ျခင္း ျဖစ္တယ္လို႔ ေဒါက္တာေအးေက်ာ္ အပါအ၀င္ ရခိုင္သမိုင္းသုေတသီ တစ္ခ်ိဳ႔က ေျပာဆိုၾကတယ္။
ဒီအဆိုကို ရိုဟင္ဂ်ာ ပညာရွင္မ်ားက လက္မခံပါ။ ဒီစကားက “လူလိမၼာ ပိႏၷဲသီးစား လူမိုက္ပါးသုတ္” ျခင္းသာ ျဖစ္တယ္။ ဗမာနဲ႔ ငါတို႔ၾကားမွ ဘာျပသနာမွာ မရွိခဲ့၊ ၁၉၄၂ ခု အထိကရုန္း မျဖစ္မွီကပဲ--၊ ရခုိင္ဗုဒၶဘာသာ မ်ား ၾကားထဲမွာ ဂ်ပန္ အားကိုးနဲ႔ မြတ္စလင္မုန္းစိတ္မ်ားကို ဦးစိႏၱာအုပ္စုက လႈံ႔ေဆာ္ၿပီးသား ဓါတ္ခံက ရွိေနၿပီလို႔ ေျပာဆိုၾကတယ္။
ျမန္မာျပည္တစ္ျပည္လံုး လြတ္လပ္ေရး ရယူျခင္းကို ဦးစိႏၱာက လက္မခံပါ။ ရခိုင္ျပည္ (ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္)ကို ဗမာ လက္ ေအာက္က သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ ႏိုင္ငံအျဖစ္သာ ခြဲထြက္ဘို႔ ဦးစိႏၱာက ရြယ္ရြယ္ခဲ့တယ္။
ရခိုင္နဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ျမန္မာတို႔ရဲ႔ ခံစားခ်က္၊
ျမန္မာဘက္ကလည္း ရခိုင္ဆိုတာ ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္ စတင္ထူေထာင္တဲ့ ပုဂံေခတ္ကတည္းကစ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႔ လက္ ေအာက္ခံ ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ့တယ္။ အင္း၀မင္း မင္းေခါင္ လက္ထက္ေရာက္မွ ေျမာက္ဦးမင္း နရမိတ္လွက ဘန္ေဂါစစ္သား ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာကို ဦးေဆာင္တဲ့ မြတ္စလင္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ လ၀ီခန္ရဲ႔ အကူအညီနဲ႔ ၁၄၂၉ ခုႏွစ္မွာ ဗမာကို ေတာ္လွန္ ပုန္ကန္ ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။ အင္း၀ ေခတ္ကစ ဗမာအင္ပါယာကို အေရွ႔ဘက္ (ယိုးဒယား) ဘက္သာ ဦးတည္ ခ်ဲ႔ထြင္ေနတာ ျဖစ္လို႔ ရခိုင္ဘက္ကို မၾကည့္အားေပမယ့္- ရခိုင္၊ မြန္၊ ရွမ္း တို႔ဟာ ဗမာရဲ႔ လက္ေအာက္ခံနယ္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ စိတ္မွာ စြဲမွတ္ေနခဲ့ တယ္။ ဗမာဘက္မွာ အင္း၀ မင္းဆက္၊ ေတာင္ငူ (ေညာင္ရမ္း)မင္းဆက္၊ ကုန္းေဘာင္မင္းဆက္မ်ား ေျပာင္း သြားခဲ့ေပမယ့္ ရခိုင္ဘက္မွာ ေျမာက္ဦး မင္းဆက္က အေျပာင္းအလဲမရွိ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ကို ထိမ္းသိမ္း ထားႏိုင္ခဲ့ တယ္။
ေျမာက္ဦး မင္းဆက္ ဘယ္လိုပင္ အားေကာင္းအားေကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္လို႔ စတင္ထူေထာင္ၿပီးကတည္းက ျမန္မာထဲ မွာ တည္ရွိလာတဲ့ ဗမာမ်ား သတ္မွတ္တဲ့ ရခိုင္ျပည္ဟာ- ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ အဆက္အသြယ္ မျပတ္တည္ ရွိခဲ့တယ္။ ေျမာက္ဦး မင္းဆက္ကို ေတာ္လွန္ပုန္ကန္တဲ့ အုပ္စုေတြက မႏိုင္ရင္ ျမန္မာႏိုင္ငံထဲကို ထြက္ေျပး တိမ္း ေရွာင္တာမ်ိဳးရွိသလို၊ ျမန္မာသူလွ်ိဳမ်ားကလည္း ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္မွာ အၿမဲတမ္းရွိေနခဲ့တယ္။ တစ္ နည္းအားျဖင့္ ျမန္မာက ယိုးဒယားဘက္ ကုိ ဦးလွည့္ေနရေပမယ့္ ျမန္မာလူေတြက ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ကို အခ်ိန္မလပ္ ေစာင့္ၾကည့္ေနခဲ့တယ္လို႔ ဆုိႏိုင္တယ္။
ေျမာက္ဦးေခတ္ အစပိုင္းမွာ ေျမာက္ဦးဘုရင္မ်ားဟာ ဘဂၤလားစစ္သည္မ်ားရဲ႔ အင္အားနဲ႔ ေျမာက္ဦးႏိုင္ငံေတာ္ အား ေကာင္းေနခဲ့ေပမယ့္-၊ ေျမာက္ဦးေခတ္ေႏွာင္းပိုင္းမွာ အာဏာမက္ ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာ တစ္စုက မြတ္စလင္နဲ႔ ရခိုင္အၾကား စတင္ေသြးခြဲခဲ့တယ္။ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္ရဲ႔ အဓိက စစ္အင္အား ကမန္ (ရခိုင္တုိင္းရင္းသား မ်ားက အစၥလာမ္ သာ သနာသို႔ ကူးေျပာင္းလာသူ)မ်ားကိုလည္း ဘုရင္နဲ႔ေသြးခြဲၿပီး-၊ တပ္ကို ၿဖိဳခြဲေစခဲ့တယ္။ တစ္ၿပိဳင္နက္မွာ ျမန္မာဘက္ကို အား သန္တဲ့ ရခိုင္ေတာင္ပိုင္းနဲ႔ ဘဂၤလားဘက္ကို အားသန္တဲ့ ေျမာက္ပိုင္းအုပ္ စု စတင္ေသြးကြဲလာခဲ့တယ္။ ရခိုင္ေတာင္ပိုင္း က အခ်ိန္မေရြး ဗမာနဲ႔ ပူးေပါင္းဘို႔ အေနအထားမ်ား ျဖစ္တည္ လာခဲ့တယ္။
ဒီအေျခအေနမွာ ဗမာက ေျမာက္ဦးအင္ပါယာကို ျပန္လည္သိမ္းပိုက္ဘို႔ အခြင့္အခါ သာခဲ့ျပန္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကုန္းေဘာင္ မင္း ဘိုးေတာ္ဘုရားလက္ထက္ ၁၇၈၄ မွာ ေျမာက္ဦးႏိုင္ငံေတာ္ကို ဗမာက သိမ္းပိုက္လိုက္ေတာ့ တယ္။
ရခိုင္တို႔ရဲ႔ ထံုးစံအတိုင္း ဘန္ေဂါနဲ႔ ေသြးခြဲလိုၿပီး ရခိုင္သီးျခား ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခ်င္ရင္ ဗမာကို ေျပးေပါင္းသလို၊ ဗမာ ေအာက္ကို ရခိုင္တို႔ က်ဆံုးျပန္ရင္လည္း ဘန္ေဂါဘက္ကို ေျပးကပ္ျပန္တယ္။ ဒီေနရာမွာ ၾကားညပ္ေနတာက ဘန္ေဂါနဲ႔ ဘာမွ မဆိုင္တဲ့ စစ္တေကာင္း လူမ်ိဳးစု ျဖစ္ေနတယ္။ စစ္တေကာင္း လူမ်ိဳးစုဟာ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ သမုိင္းစဥ္တစ္ေလွ်ာက္ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႔၊ ေျမာက္ဦးေနျပည္ေတာ္မ်ားရဲ႔ လက္ေအာက္မွာ ေနခဲ့ ရသူမ်ား အမႈထမ္းခဲ့ရသူမ်ား၊ တုိင္း ေရးျပည္ေရး ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရသူမ်ား၊ လယ္ယာကိုင္းကၽြန္း လုပ္ကိုင္ခဲ့ရသူမ်ား ရခိုင္နဲ႔အတူ ဒိုးတူေဘာင္ဖက္ တစ္ေျမ တည္းေန တစ္ေရတည္းေသာက္ ႏိုင္ငံေတာ္ကို ထူေထာင္ခဲ့သူမ်ား ျဖစ္ ၾကတယ္။ သူတို႔ဟာ ဘန္ေဂါနဲ႔ နယ္စပ္ျဖစ္ေနလို႔ ဘန္ေဂါဘက္က က်ဴးေက်ာ္လာသူမ်ားကို ဒိုင္ခံေတာ္လွန္ေပး ခဲ့ရတဲ့ စစ္သားမ်ား၊ ျပည္သူမ်ားလည္း ျဖစ္ေနတယ္။ စစ္တ ေကာင္းရဲ႔ အေနာက္ဘက္ အျခမ္းဆိုရင္ ဘန္ေဂါက အုပ္ခ်ဳပ္လိုက္၊ ရခိုင္က အုပ္ခ်ဳပ္လိုက္ ၾကားညပ္ေနရတဲ့ အျဖစ္နဲ႔ အၿမဲရင္ဆိုင္ေနရတယ္။
ဓည၀တီ၊ ေ၀လာလီ၊ ေလးၿမိဳ႔၊ ေျမာက္ဦး ဆိုတဲ့ အမည္နာမနဲ႔ ရပ္တည္ခဲ့တဲ့ ႏိုင္ငံငယ္ဟာ အဂၤလိပ္ေခတ္မွာ အာရ္ ကန္ႏိုင္ငံရယ္လို႔ ျဖစ္လာတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရး မယူမွီထိ အဲ့ဒီ ႏုိင္ငံငယ္ကို “ရခိုင္ႏိုင္ငံ” ေခၚတြင္ေစရမယ္လို႔ ျပန္တမ္း မရွိဘူး။ သံကြဲျမန္မာရခိုင္ လူမ်ိဳးႏြယ္ လူမ်ိဳးစု ေနထိုင္ျခင္းကို အမွီသဟဲျပဳၿပီးသာ ရခိုင္ႏိုင္ငံရယ္လို႔ အလြယ္ေျပာ၊ အလြယ္သံုးတာမ်ိဳးသာ ရွိခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာတို႔က အဲ့ဒီေဒသကို ရခိုင္ ေဒသတိုင္း၊ ရခိုင္ျပည္နယ္လို႔ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ သံုးႏႈန္းေျပာဆိုေပမယ့္- တစ္ျခားတစ္ဘက္မွာ ကမၻာ ကို Arakan လို႔ အဂၤလိပ္လိုေရးၿပီး ခပ္ တည္တည္နဲ႔ ေျဗာင္လိမ္ေနခဲ့ရတယ္။ အဲ့လို ခပ္တည္တည္နဲ႔ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္ေလာက္ ေျဗာင္လိမ္ေနၿပီး- ကမၻာက အသားက်ေလာက္ၿပီထင္တဲ့အခါ- ၁၉၈၈ ေနာက္ပိုင္း စစ္တပ္က အာဏာသိမ္းတက္လာတဲ့ အစိုးရလက္ထက္ မွာမွ Rakhine State ျဖစ္တယ္လုိ႔ ေျပာင္းလဲလိုက္တယ္။
Burma ကို Myanmar လို႔ ေျပာင္းတဲ့အေပၚ အေခ်အတင္၊ အျငင္းအခံုေတြ ရွိေပမယ့္- Arakan ကို Rakhine လို႔ ေျပာင္း တဲ့အေပၚ ဘယ္သူ႔အသံကိုမွ မၾကားခဲ့ရဘူး။ ရခိုင္ေတြက အဲ့ဒီနယ္ေျမကို သူတို႔ရဲ႔ လူမ်ိဳးနာမည္နဲ႔ ကိုယ္ပိုင္လိုခ်င္တာ အလိုျပည့္သြားသလိုပဲ။ သမိုင္းကို ေျဖးေျဖးခ်င္း လွည့္ယူသြားတဲ့ သေဘာလို႔ ဆင္ျခင္မိဘို႔ လိုတယ္။
ရခိုင္လူမ်ိဳးထဲမွာ ဦးစိႏၱာ ဆိုတဲ့ ခြဲထြက္ေရးသမား တစ္ဦး ေပၚထြန္းခဲ့တာ ဦးစိႏၱာ၀ါဒီမ်ား ျဖစ္တဲ့ ဦးေအးေက်ာ္၊ ဦးခ်မ္းေအးလို ရခိုင္ဗုဒၶဘာသာကလြဲ အကုန္မုန္း၀ါဒီေတြ ေပၚလာခဲ့တာ- ဗမာမ်ား အတြက္ အႀကီးအက်ယ္ အျမတ္ထြက္သြားခဲ့တယ္။ အေၾကာင္းက- ျမန္မာဘက္က ရခိုင္ကို သီးျခားလြတ္လပ္တဲ့ႏိုင္ငံ အျဖစ္ဘယ္လိုမွ အျဖစ္မခံႏိုင္၊ ရခိုင္ဆိုတာ ဗမာ လူမ်ိဳး ထဲမွာ တစ္စု (သံကြဲျမန္မာ) လို႔ သတ္မွတ္ထားခဲ့ၿပီး၊ ရခုိင္မ်ားႀကီးစိုးတဲ့ ဓည၀တီ၊ ေ၀သာလီ၊ ေလးၿမိဳ႔ ဆိုတာ အေရွ႔ေတာင္ အာရွမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္လို႔ မေပၚထြန္းမွီ- ပ်ဴၿမိဳ႔ျပ ႏိုင္ငံတစ္ခုကဲ့သို႔သာ ျဖစ္ခဲ့တယ္- ျမန္မာႏိုင္ငံရယ္လို႔ စတင္ထူေထာင္ တာနဲ႔ ပုဂံေခတ္ကစၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံထဲမွာ ထည့္သြင္း သတ္မွတ္ထားတဲ့ အရာ ျဖစ္တယ္။ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ သေဘာတရားအရ ဥပေဒစိုးမိုးႏိုင္ေအာင္ အခြန္ ဘ႑ာဆက္သရတဲ့ လက္ေအာက္ခံအဆင့္ ဘုရင္ခြဲသေဘာ ထားခဲ့တယ္လို႔ပဲ အရိုးစြဲ ခံစား ေနခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီ ႏိုင္ငံငယ္ဟာ ဗမာမ်ားကို ေတာ္လွန္ပုန္ကန္လိုတိုင္း ဘဂၤလားဘက္ကို ပူးေပါင္းစစ္ကူေတာင္းၿပီး ဗမာကို ေတာ္လွန္ခဲ့တယ္။ ဘဂၤလားဘက္နဲ႔ ေျပလည္ခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦးေခတ္ရဲ႔ ေရွ႔ပိုင္း ႏွစ္ေပါင္း ၃၀၀ ေလာက္ ႀကီးက်ယ္ ခမ္းနား တဲ့ သီးျခားႏိုင္ငံအျဖစ္ ရပ္တည္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဘဂၤလားနဲ႔ ရခိုင္လူမ်ိဳး ေျပလည္ေနရင္ ဗမာရဲ႔ ရခိုင္အေပၚ အခ်ဳပ္ အျခာဟာ အာမခံခ်က္ ေလွ်ာ့နည္းေနတယ္လို႔ - ဗမာအစိုးရ အဆက္ဆက္က ျမင္ခဲ့ တယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံအျဖစ္ လြတ္လပ္ေရး ယူစဥ္မွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းက ေျမာက္ဦးပိုင္နယ္ေျမအားလံုးကို ရယူဘို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ တယ္။ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ လန္ဒန္ကို သြားစဥ္-၊ ကရာခ်ိေလဆိပ္မွာ ပါကစၥတန္ေခါင္းေဆာင္ႀကီး မုဟမၼဒ္ အလီ ဂ်င္းနားနဲ႔ေတြ႔စဥ္- Arakan ေဒသကို အေရွ႔ပါကစၥတန္ထဲမွာ မထည့္ဘဲ ျမန္မာကို ေပးဘု႔ိ ေတာင္း ဆိုခဲ့တယ္။ အလီ ဂ်င္းနားႀကီးက သားအရြယ္ေလာက္သာ ရွိတဲ့ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႔ သတၱိ၊ ေခါင္းေဆာင္မႈ မ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳၿပီး- “မင္းသေဘာအတိုင္းပဲ” လို႔ လိုက္ေလွ်ာခဲ့တယ္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္တို႔ က်ဆံုးသြားေတာ့- ေအာင္ဆန္းအက္တလီစာခ်ဳပ္ကို ဖ်က္သိမ္းၿပီး ႏုအက္တလီ စာခ်ဳပ္ကို ျပန္ခ်ဳပ္ေတာ့ ဦးစိႏၱာ၀ါဒီ အမတ္ ဦးေအာင္ဇံေ၀က Arakan ထဲက မြတ္စလင္ လူမ်ားစုေဒသမ်ားကို ဖဲ့ထုတ္လိုက္ၿပီး ဘဂၤလားကို အလ ကားေပးပစ္လိုက္တယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို မြတ္စလင္မ်ားရာ ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာကို ခ်န္လွပ္ၿပီး ေမယုေတာင္တန္းက စၿပီး နယ္နမိတ္ သတ္မွတ္ဘို႔ ဦးႏုကို တင္ျပခဲ့တယ္။ ဦးႏုရဲ႔ နယ္ေျမ သတ္မွတ္ေရး အတိုင္ပင္ခံအဖြဲ႔က ႏွစ္ႏိုင္ငံ လံုၿခံဳေရး အရ ေမယုေတာင္ တန္းအစား ေမယုျမစ္ကို နယ္ျခား သတ္မွတ္လိုက္ေတာ့ ဘူးသီးေတာင္နဲ႔ ေမာင္ေတာေဒသက ျမန္မာ ထဲကို ပါ၀င္လာခဲ့တယ္။ ဒါေပမယ့္ ဦးႏုက စစ္တေကာင္းလူမ်ိဳးနဲ႔ ျမန္မာထဲကို ပါလာတဲ့ ရခိုင္မြတ္စလင္ လူမ်ိဳးကို တစ္ေျဖး ေျဖးကြဲသြားေလေအာင္- ရိုဟင္ဂ်ာ ဆိုတဲ့ အမည္နာမကို လက္ခံခဲ့တယ္။ အခ်ိန္ၾကာလာရင္- လူမ်ိဳးႏွစ္မ်ိဳး သီးသန္႔ ျဖစ္ သြားၿပီး နယ္ေျမ လံုၿခံဳေရး၊ တုိင္းျပည္ခ်စ္စိတ္ ခိုင္မာလာေစဘို႔ ရည္ရြယ္ခဲ့တယ္။ (လူမ်ိဳးတူတယ္လို႔ ခံစားေနသ၍ သံ ေယာဇဥ္ ရွိေနမယ္။ အခ်င္းခ်င္း ေဖးမေနမယ္၊ လူ၀င္ေရာမႈ ပိုမိုမ်ားျပားေနမယ္- ဒါေတြကို စနစ္တက် စဥ္းစားၿပီး ဆံုး ျဖတ္ခဲ့တာ ျဖစ္တယ္။)
ႏိုင္ငံေရး ပရိယာယ္ကို မသိ၊ စစ္တိုက္ သတ္ျဖတ္ၿပီး အာဏာပိုင္ ျဖစ္လာသူမ်ားကေတာ့- လူမိုက္ဆန္ဆန္ မ်ိဳးျပဳတ္ သတ္ ျဖတ္၊ ေမာင္းထုတ္လိုက္ရင္ ၿပီးၿပီလို႔ ယူဆၿပီး- ထင္ရာေလွ်ာက္လုပ္လိုက္ရင္ ကိစၥျပတ္သြားမွာပဲလို႔ ဉာဏ္တိုတိုကို အေရာင္တင္ခဲ့ေတာ့- ႏိုင္ငံေတာ္အေရးက ပိုမိုရႈပ္ေထြးေလေတာ့တယ္။
ဒီဦးစိႏၱာ၀ါဒီမ်ားကလည္း မြတ္စလင္မ်ားကို ေမာင္းထုတ္ၿပီး ဘဂၤလားမွာ ပါသြားတဲ့ ရခိုင္မ်ားကို အစားထိုးဘို႔ အႀကိမ္ႀကိမ္ ႀကိဳးစားခဲ့ျပန္တယ္။ ဗမာမ်ားဘက္ကလည္း မသိမသာလြတ္ေပးထား လိုက္တယ္။ ႏိုင္ငံေရးအရ ေလျဖတ္သူကို ေရခဲေရ ေလာင္းေပးတဲ့ သေဘာလို႔ ခံယူခဲ့ျခင္း ျဖစ္တယ္။
ဒီၾကားထဲမွာ မြတ္စလင္မ်ား အတြက္ အေျခအေနဆိုး တစ္ရပ္ေပၚထြက္လာျပန္တယ္- အဲ့ဒါက ပါကစၥတန္က ေန ဘဂၤလား ေဒ့ရွ္ အျဖစ္ ခြဲထြက္တဲ့ ပြဲပါ။ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ထိ ပါကစၥတန္က ခြဲထြက္ေတာ့ ျမန္မာျပည္ဘက္ကို စစ္ ေျပးဒုကၡသည္ေတြ၊ စီးပြားေရးဒုကၡသည္ေတြ ၀င္လာခဲ့ျပန္တယ္။- ၀င္လာသူအမ်ားစုက ဘဂၤလီရခိုင္နဲ႔ ဘဂၤလီ မြတ္စလင္ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး ျဖစ္တယ္။ ဒါကို ဦးေန၀င္းလက္ထက္မွာ ျပန္ေမာင္းထုတ္ေတာ့ ဦးတင္ဦးက ေခါင္းေဆာင္ ခဲ့တယ္။ ဦးတင္ဦးပဲ လူမ်ိဳးေရး အယူစြဲရွိေန တာလား၊ သို႔မဟုတ္ ေလျဖတ္ေနတဲ့ ဦးစိႏၱာ၀ါဒကို ဆက္လက္ေမြး ျမဴလိုက္တာလား မေျပာတတ္ပါ။ ၀င္လာသူေတြထဲက ဘဂၤလီရခိုင္မ်ားကို ျမန္မာရခိုင္မ်ားနဲ႔ ေရာေပးထားလိုက္ ၿပီး ဘဂၤလီမြတ္စလင္မ်ားကိုသာ ေမာင္းထုတ္ခဲ့တယ္။ ဒီၾကားထဲ ဘဂၤလီရခိုင္ကို ေမာင္းထုတ္ရမယ့္ အစား ရခိုင္မြတ္စလင္ေတြကို အစားထိုး ေမာင္းထုတ္လိုက္တယ္။ အဲ့ဒီမွာ အေနာက္ သား ဘဂၤလီရခိုင္မ်ားကို ျပည္နယ္ေကာင္စီမွာ လူႀကီးပိုင္းထိ ေနရာေပးထားခဲ့တယ္။ (ဥပမာ ဗိုလ္မႈးေက်ာ္ေမာင္ကို ၾကည့္ ပါ။) ဒီမွာလည္း ရည္ရြယ္ခ်က္က ရွိေနျပန္တယ္။ အေနာက္သားေတြက သူတို႔ကို ႏိုင္ငံျခားသား ဘဂၤလီလို႔ မျမင္ရေအာင္ ႏိုင္ငံျခားသား ဘဂၤလီဆိုတာ မြတ္စလင္ေတြ ျဖစ္တယ္လို႔ သူတို႔ဘက္ကို ကာကြယ္ၿပီး သူမ်ားကို လက္ညိႇဳးထိုးတဲ့ စိတ္ရွိ တယ္။ ဒီလို လက္ညိႇဳးေနေတာ့- “သူခိုးက လူျပန္ဟစ္” - စြပ္စြဲခံရသူက စြပ္စြဲသူကို မုန္း-၊ ဒီလို သံသရာလည္ၿပီး ဗမာဆီက ခြဲထြက္ေရးကို မလွည့္ႏိုင္ေအာင္ ျဖစ္ေတာ့တယ္။
တစ္ၿပိဳင္နက္မွာ ဦးစိႏၱာ၀ါဒီေတြက မြတ္စလင္ကိုမုန္း၊ ခရစ္ယာန္ (အခ်ိဳခ်င္း)မ်ားကို ႏွိမ္ ရခိုင္ဗုဒၶလူမ်ိဳးႀကီး၀ါဒကို ရိုက္ သြင္းလာေတာ့- လြတ္လပ္ေရး ဆံုးရႈံးခဲ့တဲ့ ေျမာက္ဦးႏိုင္ငံဟာ အလိုလိုေနရင္း ဘဂၤလားဘက္နဲ႔ အမုန္း ပြားေနခဲ့တယ္၊ ခ်င္းလူမ်ိဳးမ်ားရဲ႔ မေက်လည္ကို ခံယူေနခဲ့တယ္။ သူ႔ကိုယ္သူ ေလျဖတ္ေနေအာင္ သူ႔ဟာသူ ဖန္တီးေနခဲ့တယ္။ ဒီအေျခ အေနကို ဗမာဘက္က အားေဆးတိုက္ေပးလိုက္ယံုနဲ႔ အိပ္ယာထဲက ျပန္ထစရာ အေၾကာင္းမရွိ ျဖစ္ေနမွာ ေသခ်ာ ေန တယ္။- ဦးစိႏၱာအေနနဲ႔ ရခိုင္ကို သီးျခားႏိုင္ငံေထာင္ဘို႔ ႀကိဳးစားေလ- ေလျဖတ္ေလ- ေနာက္ဆံုး ရခိုင္လူမ်ိဳးဆိုတာ တိမ္ ေကာပေပ်ာက္သြားေတာ့မွာ ျဖစ္တယ္။
ဦးစိႏၱာ၀ါဒကို လက္ခံတဲ့ လက္နက္ကိုင္ေတာ္လွန္ေရးအုပ္စု- ခိုင္မိုးလင္းတို႔၊ ခိုင္စိုးႏိုင္ေအာင္တို႔ ဆိုတာလည္း- လံုးပါးပါး လာကာ ေနာက္ဆံုး လူဆယ္ေယာက္ေလာက္သာ ရွိၿပီး မီဒီယာအားကိုးနဲ႔ ဟိတ္ဟန္ထုတ္ေနရတဲ့ အဆင့္သာ က်န္လိုက္ ေတာ့တယ္။
ဗမာမ်ားရဲ႔မူက ရခိုင္မွာ ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ မြတ္စလင္ နဘန္းလံုးေနျခင္းကို “ၾကက္လည္းပန္းေစ၊ ယာလည္းညက္ ေစ” သီအိုရီနဲ႔ က်င့္သံုးခဲ့ျခင္း ျဖစ္ေလေတာ့့ ဦးစိႏၱာရဲ႔ ရခိုင္ႏိုင္ငံေတာ္ဟာ အိမ္မက္ထဲက စိတ္ကူးယဥ္မႈ တစ္ခုသာ ျဖစ္ခဲ့ရပါေတာ့တယ္။
No comments:
Post a Comment
မိတ္ေဆြတို႔၏ ေရးသားခ်က္မ်ားသည္ မိတ္ေဆြတို႔၏ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈကို ေဖာ္ျပေနတယ္ဆိုတာ သတိခ်ပ္ေစလိုပါတယ္... (အဆင့္အတန္းမရိွသည့္ ေရးသားခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ ေျဖရွင္းမည္ မဟုတ္ပါ...)