Saturday, December 29, 2018

ဦးပိန္တံတား သမိုင္း

ဒီတံတားဟာ အင္မတန္လွပတဲ့ ကြ်န္းသစ္နဲ႔ေဆာက္ထားတဲ့ တံတားျဖစ္ပါတယ္။ ဒီတံတားကို ၁၂၁၁ ခုႏွစ္မွာေဆာက္လုပ္ခဲ့ၿပီး ၁၂၁၃ ခုႏွစ္မွာ ေဆာက္လုပ္ၿပီးစီးခဲ့ပါတယ္။ ဒီတံတားကို ၿမိ့ဳစာေရး ေမာင္ပိန္ (ဦးပိန္)ကေနေဆာက္လုပ္ခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။

အခ်ိဳ႔က သစ္နဲ႔ေဆာက္တဲ့ တံတားထဲမွာ ဒီတံတားရွည္ဆုံးလို႔လဲေျပာၾကပါတယ္ ကမာၻမွာ သစ္နဲ႔ေဆာက္ထားတဲ့တံတား ဒီထက္ရွည္တာ ရွိမရွိေတာ့ က်ေနာ္လဲ မသိပါဘူး။ က်ေနာ္ေတာ့ ဒီထက္ရွည္တဲ့ တံတားမရွိေလာက္ဘူးလို႔ထင္တယ္။ ေရွးအက်ဆုံးနဲ႔ သစ္နဲ႔ေဆာက္ထားတဲ့ တံတားသမိုင္းေၾကာင္းကိုေျပာရမယ္ဆိုေတာ့ က်ေနာ့္စိတ္မွာ ပီတိျဖစ္မိတယ္ ဒီတံတားကို မဂၤလာရွိတဲ့ တံတားလို႔ေျပာခ်င္တယ္ မဂၤလာနဲ႔ စခဲ့တယ္လို႔လည္းေျပာခ်င္ပါတယ္။ ဒီတံတား ေဆာက္တဲ့ႏွစ္မွာ က်ေနာ့္ရဲ့ အဖိုး ခလီဖႊာဦးခ်ိဳသည္လည္း ၁၂၁၁ ခုႏွစ္ အမရပူရၿမိ့ဳ နဂါးရံုဘုရားေျမာက္ဘက္မွာ ဖႊားျမင္ခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဦးပိန္တံတားရယ္ နဂါးရံုဘုရားရယ္ က်ေနာ့္အဖိုး ခလီဖႊာဦးခ်ိဳရယ္က တစ္ႏွစ္ထဲမွာ ဖႊားတဲ့အတြက္ ဒီတံတားဟာ မဂၤလာတံတားလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။

ဒီတံတားကို တိုင္ေပါင္း ၁၀၈၆ တိုင္ပါဝင္ၿပီး ေပေပါင္း ၃၉၆၇ ေပ အခန္းေပါင္း ၄၈၂ ခန္းပါဝင္ပါတယ္ (တစ္မိုင္၏ ၄ ပုံ ၃ ပုံ ရွည္လ်ားသည္) လူေတြနားေနဖို႔အတြက္ တံတားရဲ့ အစအဆုံးမွာ ဇရပ္၂လုံးပါဝင္ၿပီး အလယ္မွာ ဇရပ္ ၂လုံး စုစုေပါင္း ဇရပ္ ၄လုံးပါဝင္ပါတယ္ တံတားရဲ့တိုင္ေတြဟာ ေအာက္ကို ကြ်ံက်မသြားဖို႔ ေျမထဲမွာ လူတစ္ရပ္ေက်ာ္ေက်ာ္စိုက္ထားပါတယ္ လက္တစ္လံခန္႔ တိုင္ကိုကန္႔လန္႔ ထိုးေဖာက္ၿပီး ၾကက္ေျခခတ္ပုံစံ သပ္သဖြယ္ျပဳလုပ္ၿပီး စိုက္ထားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္လည္း ၁၂၁၁ ခုႏွစ္ကေဆာက္ခဲ့တာ ယခုျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၈၀ ဆိုေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆၉ ႏွစ္ရွိပါၿပီ ယခုတိုင္မရိန္းမယိုင္ပဲတည္ရွိေနပါတယ္ ဒီတံတားကို လိႈင္းဒဏ္ ေလဒဏ္ ခံႏိုင္ဖို႔ သေဘာၤဦးခြ်န္ပုံစံ က်င္တြယ္ပုံစံ ေဆာက္လုပ္ထားပါတယ္။ ေရွးေခတ္က အင္ဂ်င္နီယာေတြလဲ မရွိေသးပါဘူး ခုလိုေခတ္မီနည္းပညာေတြ မရွိေသးပါဘူး ျမန္မာမႈ ျမန္မာ့ဟန္နဲ႔ ေဆာက္လုပ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ျမန္မာ့ဗိသုကာ ျမန္မာ့အႏုပညာ လို႔တင္စားရင္လဲ မမွားပါဘူး။ ခုဆိုင္ရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၁၆၉ ႏွစ္ရွိခဲ့ပါၿပီ။

တကၠသိုလ္ေနဝင္း ဘာသာျပန္စာအုပ္ထဲမွာ အင္းဝေရႊနန္းေရာက္ ၿဗိတိသွ် သံအဖြဲ႔ဆိုတဲ့ စာအုပ္ထဲမွာ ဒီဦးပိန္တံတားဟာ ေဘးအကာအရံ လက္ကိုင္တန္းေတြရွိခဲ့တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္ တံတားရဲ့ ေဘးလက္ကိုင္တန္းေတြမွာ ျမန္မာမႈ ျမန္မာ့လက္ရာေတြနဲ႔ လက္ကိုင္တန္းေတြကို လွလွပပ တပ္ဆင္ထားတယ္လို႔ အဆိုရွိခဲ့ပါတယ္

သုံးပန္လွ ေတာင္သမန္
ေႏြရာသီဆိုရင္ ထည္စီးဖတ္ေတြနဲ႔တမ်ိဳး ေဆာင္းတြင္းမွာ စိုက္ခင္းေတြနဲ႔ စိမ္းစိမ္း စိုစိုေတြနဲ႔တမ်ိဳး မိုးရာသီဆိုရင္ ေရေတြအျပည့္ မိုးရာသီေရာက္တာနဲ႔ ေတာင္သမန္လိႈင္းဆိုတာ အင္မတန္ေၾကာက္စရာေကာင္းပါတယ္ ဝါဆို ဝါေခါင္ဆိုရင္ ေတာင္သမန္လိႈင္းေၾကာင့္ ေလွေတြေမွာက္တတ္တဲ့အတြက္ ေတာင္သမန္လိႈင္းက ေတာ္ေတာ္ႀကီးပါတယ္။

တံတားေဆာက္ရျခင္း ဦးပိန္ရဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္
ႏိုင္ငံျခား သံအဖြဲ႔ေတြလာတဲ့အခါ နန္းေတာ္ရွိရာကို လာတဲ့အတြက္ ေရႀကီးတဲ့အခါ သူတို႔သေဘာၤႀကီးေတြဟာ နန္းေတာ္အေပၚစီးက ျဖစ္ေနတာကို ေတြ႔ရပါတယ္ ဒါကို ဦးပိန္က မိမိအရွင္ (ရွင္ဘုရင္) အေပၚကလူမ်ိဳးျခားရွိေနတာကို မလိုလားတဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံျခားသေဘာၤေတြ နန္းေတာ္အနားကို မလာႏိုင္ေစရန္အတြက္ တံတားနဲ႔ ပိတ္ကာလိုက္တာကလည္း ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

ဒီတံတားမွာ ရွင္ဘုရင္ရဲ့ ေလွေတာ္ ေဖာင္ေတာ္မ်ား လြယ္ကူစြာ ျဖတ္သြားႏိုင္ရန္အတြက္ ေဖာင္ေၾကာင္း ၉ ခုကိုလည္း ထည့္သြင္းေဆာက္လုပ္ထားပါတယ္။ တံတားကို အရွင္ထားတာပါ ေလွေတြ ေဖာင္ေတြျဖတ္သန္း သြားမယ္ဆို ဒါကို မ ၿပီးသြားလို႔ရပါတယ္။ စစ္သေဘာၤႀကီးေတြ ဝင္လာလို႔မရေအာင္ ရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခု။

ေတာင္သမန္က ျပည္သူမ်ား ေနျပည္ေတာ္ကို လြယ္ကူစြာလာေရာက္ႏိုင္ရန္ ဘုရားဖူးႏိုင္ရန္ ေကာင္းမႈျပဳႏိုင္ရန္ ကုန္ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ႏိုင္ရန္ အလွဴဒါနမ်ား ျပဳလုပ္ႏုိင္ရန္အတြက္ ရည္ရြယ္ေဆာက္လုပ္ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။

တံတားေဆာက္ရတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္က မိမိရဲ့အရွင္သခင္နဲ႔  တိုင္းသူျပည္သားမ်ား လုံၿခံဳေရးအတြက္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ မြတ္စလင္မ္ေတြ အာဏာသိမ္းဖို႔ဆိုတာ လုံးဝမဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ သမိုင္းကိုေဖ်ာက္ဖ်က္ျခင္သူမ်ားက သမိုင္းကိုလိမ္ေရးေနျခင္းသာျဖစ္ပါတယ္။

တခ်ိဳ႕က မြတ္စလင္မ္ကို မေကာင္းျမင္ဝါဒနဲ႔ ဒီကုလားေတြ ဗုံးအိုးရြာကေန ေနျပည္ေတာ္ကို လြယ္ကူစြာ အာဏာသိမ္းဖို႔ ဒီတံတားကို ေဆာက္တာလို႔ မနာလို မရႈစိတ္နဲ႔ သမိုင္းနာေအာင္ေရးၾကတဲ့ သူေတြလည္းရွိပါတယ္။ ဒီလိုသမိုင္းနာေအာင္ ေရးၾကတဲ့သူေတြဟာ ပထဝီ ေျမအေနအထားကို မသိပဲေရးၾကတယ္။ ေဒသႏၱရ ဗဟုသုတ လည္းမရွိပဲ ေရးၾကတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဗုံးအိုးရြာနဲ႔ ဦးပိန္တံတားနဲ႔ ဘာမွမဆိုင္ပါဘူး။ ဗုံးအိုးရြာကေန မႏၱေလးနန္းေတာ္ကို ေျမလမ္းခရီးကေန ႀကိဳက္တဲ့အခ်ိန္ သြားလို႔ရပါတယ္။ ေတာင္သမန္ရြာသား အမ်ားစုဟာ ဗုဒၶဘာသာဝင္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။

ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားရဲ့ သမိုင္း ဗိသုကာကို ယေန႔က်ေနာ္တို႔လူငယ္ေတြ တန္ဖိုးထားေစခ်င္ပါတယ္။

တခ်ိဳ႕က ဘိုင္ဆပ္နဲ႔ ဦးပိန္ကို လူဆိုးႀကီး ဗီလိန္ႀကီးေတြျဖစ္ေအာင္ ေျပာၾကတယ္ သူတို႔ဆိုးခဲ့တာလည္း ရွိခ်င္ရွိမွာေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ ဘိုင္ဆပ္နဲ႔ ဦးပိန္ဟာ မိမိအရွင္သခင္အေပၚ သစၥာေစာင့္သိခဲ့ပါတယ္။

နန္းေတာ္တိုင္ မပါေသာ ဦးပိန္တံတား။
တခ်ိဳ႕က နန္းေတာ္အေဟာင္းေတြနဲ႔ ေဆာက္တယ္လို႔ေျပာၾကတယ္။ နန္းေတာ္တိုင္နဲ႔ ေဆာက္တာမဟုတ္တဲ့အေၾကာင္း ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ ၁၄ မွာ ဦးပိန္သည္ အမ်ားျပည္သူမ်ားကို လြယ္ကူေစရန္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပပါရွိခဲ့ပါတယ္။ သမိုင္းပညာရွင္ေတြ ေဆာင္းပါးပညာရွင္ေတြကလည္း အမ်ားအက်ိဳးအတြက္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေရးသားၾကပါတယ္။
နန္းေတာ္တိုင္မပါေၾကာင္း သက္ေသက နန္းေတာ္မွာ တိုင္ဘယ္ႏွစ္တိုင္ရွိသလဲ မႏၱေလးနန္းေတာ္ထဲ သြားေရာက္ေရတြက္ၾကည့္လို႔ရပါတယ္။ အေဆာင္ေတြအားလုံးေရတြက္ၾကည့္လိုက္ရင္ တိုင္အလုံးေရ ႏွစ္ရာမျပည့္ပါဘူး။

ဦးပိန္တံတားမွာ တိုင္းေပါင္းတစ္ေထာင္ေက်ာ္ရွိပါတယ္။ တိုင္အႀကီးအေသးလဲ ကြာပါတယ္ နန္းေတာ္တိုင္မ်ားဟာ လူႀကီးတဖက္စာ သာသာရွိပါတယ္။ တံတားရဲ့တိုင္က ေတာင္ဆုပ္အရြယ္သာရွိပါတယ္။ တိုင္အမ်ိဳးအစားရလည္း ကြာပါတယ္၊ အေရအတြက္အရလည္း ကြာပါတယ္။

ျမန္မာ့ဓေလ့ ထုံးစံအရ ရွင္ဘုရင္မ်ားဟာ မိမိေနခဲ့တဲ့ ေျမေနရာကို သူမ်ားနင္းမွာ မႀကိဳက္တဲ့အတြက္ အိမ္ေတာ္ရာ ဘုရားဆိုၿပီး တည္ထားကိုးကြယ္ခဲ့ပါတယ္။ မႏၱေလးၿမိ့ဳ အိမ္ေတာ္ရာ ဘုရားသည္ ပုဂံမင္းေနခဲ့တဲ့ေနရာ ျဖစ္ပါတယ္။
နန္းရဲ့ ဓေလ့ထုံးစံအရ ရွင္ဘုရင္ေတြဟာ မိမိတို႔ေနတဲ့ နန္းအေဆာင္မ်ားကို သူမ်ားနင္းတဲ့ တံတားေဆာက္တယ္ဆိုတာ လုံးဝမျဖစ္ႏိုင္ဘူး။

ဦးပိန္ဟာ သူ႔ရဲ့ရာထူးနဲ႔ သစ္ေတာကို ခုတ္ခြင့္ရသူပါ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သစ္ေတြအလြန္ေပါတဲ့အတြက္       အသစ္ေတြနဲ႔သာ ေဆာက္လုပ္ခဲ့တာျဖစ္ေၾကာင္း  ၿဗိတိသွ်သံအမတ္ ေမဂ်ာဟင္နရီ ေရးတဲ့စာအုပ္မွာ ပါရွိပါတယ္။ ဒီတံတားတိုင္ေတြထဲမွာ နန္းေတာ္တိုင္မ်ား ပါခဲ့ရင္လည္း ဦးပိန္သည္ အမ်ားျပည္သူ အက်ိဳးရွိေစရန္ ေဆာက္လုပ္ခဲ့တာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူ႔ရဲ့ေကာင္းေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္ေၾကာင့္ ဦးပိန္ကိုေက်းဇူး မေမ့သင့္ပါဘူး။ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားသည္ ေက်းဇူးသိတတ္တဲ့ လူမ်ိဳးျဖစ္ပါတယ္။ ေက်းဇူးသိတတ္တဲ့ ျမန္မာေတြပါ။

ဦးပိန္ ဆိုးတယ္ မဆိုးဘူး က်ေနာ္မေျပာလိုဘူး။ ဒီတံတားသည္ ဦးပိန္ေဆာက္ခဲ့လို႔ ဦးပိန္တံတား။ ဦးပိန္တံတားသည္ ျမန္မာ့မႈ ျမန္မာ့လက္ရာ ျမန္မာ့ေရွးေဟာင္းအေမြအႏွစ္ ကမာၻလွည့္ခရီးသည္ေတြ လာေရာက္ေလ့လာၾကတဲ့ေနရာ အပန္းေျဖတဲ့ေနရာ ျမန္မာ့ဂုဏ္က်က္သေရေဆာင္ ဒီသမိုင္းအေမြအႏွစ္ကို က်ေနာ္တို႔ျမန္မာႏိုင္ငံသား အားလုံးက ထိန္းသိမ္းၾကရမွာပါ။

ဒီဦးပိန္တံတားႀကီးဟာ ဒုတိယကမာၻစစ္တြင္း ပ်က္စီးခဲ့တုန္းက အမတ္ဦးဘသီက ဦးေဆာင္ၿပီး အမ်ားျပည္သူနဲ႔အတူ ျပင္ဆင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္ ေရးႀကီးေရလ်ံတုန္းကလည္း အခန္းေပါင္း ၈၀ ေက်ာ္ပ်က္စီးခဲ့ပါေသးတယ္ အဲဒိတုန္းက အမရပူရၿမိ့ဳ မဟာဂႏၶာရံုဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ ဦးေဆာင္ၿပီး အမ်ားျပည္သူနဲ႔အတူ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ခဲ့ပါေသးတယ္။ တံတားကိုျပဳျပင္ခဲ့တုန္းကလည္း ဘာသာေပါင္းစုံ ပါဝင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ျမန္မာ့သမိုင္း ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ ျပယုတ္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံသားအားလုံးက ဘာသာလူမ်ိဳးမခြဲျခားပဲ သမိုင္းကိုဆက္လက္ထိန္းသိမ္းဖို႔လိုပါတယ္။

ျမန္မာ့သမိုင္းကို မထိန္းသိမ္း မေစာင့္ေရွာက္ဘူးဆိုရင္ သမိုင္းရဲ့တရားခံျဖစ္ပါလိမ့္မယ္။
လူမ်ိဳလို႔ လူမ်ိဳးမေပ်ာက္ပါဘူး သမိုင္းေပ်ာက္မွ ဇာတိေပ်ာက္မွ လူမ်ိဳးေပ်ာက္မွာျဖစ္ပါတယ္။
သမိုင္းကိုေဖ်ာက္ဖ်က္ေသာသူမ်ား မျဖစ္ေစပဲ သမိုင္းကိုျပဳစုေသာသူ ယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းေသာသူမ်ား အျဖစ္နဲ႔ အၿမဲတမ္းက်ေနာ္တို႔ ရပ္တည္သြားဖို႔ အားလုံးမွာ တာဝန္ရွိပါတယ္။ ေရွးယခင္ကလည္း သမိုင္းကိုမထိန္းခဲ့ၾကလို႔ လူမ်ိဳးေပ်ာက္သြားခဲ့ၾကတဲ့ သမိုင္းေတြလဲ ရွိပါတယ္။

ဒီသမိုင္းတစ္ခုတည္း မဟုတ္ပါဘူး က်န္တဲ့ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္းရွိ သမိုင္းမ်ားကိုလည္း က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသား အားလုံးက ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းဖို႔ လိုပါတယ္။
ဒီတံတားကိုလည္း ဘာသာေပါင္းစုံက ထိန္းသိမ္းခဲ့လို႔ ခုလိုကမာၻအံ့ဖြယ္ထဲမွာ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားေနျခင္းျဖစ္ပါတယ္ ခင္ဗ်ာ။

ခလီဖႊာ ဦးသိန္းဝင္းေအာင္ K.A.F.T.G ဃရာနာ

က်မ္းကိုး
၁။ ေမာင္သန္းေဆြ (ထားဝယ္) ထီးဓေလ့၊ နန္းဓေလ့။
၂။ အရွင္ဇနကာဘိဝံသ၏ ဘဝလမ္းညႊန္ နာမည္ေက်ာ္ ဦးပိန္တံတား။
၃။ ဦးေမာင္ေမာင္ႀကီး (မန္း) ေသနဂၤဗ်ဴဟာမွဴး ၿမိ့ဳဝန္မင္းဘိုင္ဆပ္။
၄။ အရွင္အာစာရာလကၤာရ (စစ္ကိုင္းေရႊဟသာၤ)။
၅။ 2015 ဇြန္လထုတ္ ေရႊအျမဳေတမဂၢဇင္း။
၆။ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အတြဲ ၁၄။


No comments:

Post a Comment

မိတ္ေဆြတို႔၏ ေရးသားခ်က္မ်ားသည္ မိတ္ေဆြတို႔၏ အဆင့္အတန္းႏွင့္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္မႈကို ေဖာ္ျပေနတယ္ဆိုတာ သတိခ်ပ္ေစလိုပါတယ္... (အဆင့္အတန္းမရိွသည့္ ေရးသားခ်က္မ်ားကို ျပန္လည္ ေျဖရွင္းမည္ မဟုတ္ပါ...)